ADR Vest, în calitate de Organism Intermediar pentru Programul Tranziție Justă, a lansat un nou apel de proiecte în județul Hunedoara, sub acțiunea „Sprijinirea tranziției forței de muncă” – componenta „Sprijin pentru adaptarea la schimbare a lucrătorilor, întreprinderilor și antreprenorilor”. Această inițiativă face parte din eforturile regionale de susținere a tranziției către o economie verde și de sprijinire a forței de muncă afectate de transformările economice și tehnologice.

Obiective
Apelul vizează: Recalificarea și actualizarea competențelor pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă și șomerii înregistrați în evidențele AJOFM ; Oferirea de asistență și măsuri de incluziune activă pentru aceleași categorii, sprijinind integrarea lor pe piața muncii.

Beneficiari eligibili
Beneficiarul principal al acestui apel este AJOFM Hunedoara, care poate depune proiecte în parteneriat cu:

  • ANOFM
  • Centrele Regionale pentru Formarea Profesională a Adulților (subordonate ANOFM)
  • Universități, ONG-uri, organizații sindicale și patronale
  • Camere de Comerț și Industrie
  • Furnizori autorizați de formare profesională
  • Centre autorizate de evaluare și certificare a competențelor profesionale.

Finanțare
Pentru județul Hunedoara este disponibilă o alocare totală de 23,97 milioane de euro din bugetul total de peste 110 milioane de euro, rezervat celor șase județe afectate de tranziția către neutralitatea climatică.

Termene
Cererile de finanțare pot fi depuse până la 31 martie 2025, iar implementarea proiectelor trebuie finalizată până la 31 decembrie 2029.

Grupul țintă este reprezentat de întreaga populație a zonelor vizate de apelurile de proiecte, în conformitate cu secțiunea 3.5 din ghid. Solicitantul va realiza toate demersurile necesare pentru a prioritiza la finanțare măsurile de sprijin pentru persoanele care fac parte din următoarele categorii:

  • persoanele direct afectate de procesul de tranziție, respectiv lucrătorii dintr-o industrie/ramură economică direct afectată de procesul de transformare în contextul procesului de tranziție justă în teritoriile vizate (întreg lanțul de producție, întreprinderile care își transformă procesul de producție pe domeniile verzi);
  • persoane direct afectate de procesul de tranziție (persoane disponibilizate/aflate în evidențele ANOFM/AJOFM), respectiv persoane inactive aflate în căutarea unui loc de muncă;
  • persoanele care se încadrează în categoria lucrătorilor defavorizați, a celor extrem de defavorizați și a lucrătorilor cu handicap;
  • tinerii cu vârsta de până la 29 de ani;
  • persoanele cu vârsta de peste 55 de ani;
  • femeile;
  • membrii familiilor monoparentale;
  • membrii minorităților etnice;
  • tinerii NEETs (acronim care provine din limba engleză și înseamnă „Not in Education, Employment, or Training”, adică tineri care nu sunt angajați, nu urmează o formă de educație și nu participă la programe de formare profesională. Această categorie include tinerii cu vârsta între 15 și 29 de ani (în unele cazuri, până la 34 de ani), care sunt considerați vulnerabili deoarece nu sunt integrați în activități educative sau pe piața muncii).

În cadrul prezentelor apeluri de proiecte procentul minim de cofinanțare proprie obligatoriu pentru solicitant este de minimum 2% din totalul cheltuielilor eligibile. În afara valorii eligibile a proiectului, orice altă cheltuială constituie cheltuială neeligibilă și va fi suportată de solicitantul de finanțare.

Apelurile de proiecte lansate prin prezentul ghid au în vedere faptul că ocuparea locurilor de muncă în economiile afectate de tranziție depinde și de accesul la programe de calificare/recalificare, perfecționare și specializare de calitate, în special pentru forța de muncă angajată în prezent în sectoarele în declin sau în transformare, cu perspective de a putea fi integrată în alte activități economice, cu condiția să fie implementate programe de calificare/recalificare. Aceste măsuri trebuie să fie însoțite de servicii de asistență și/sau, după caz, de măsuri de incluziune activă pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în raport cu gradul de ocupabilitate evaluat și cu cerințele pieței muncii.

Activități eligibile în cadrul proiectului pot fi:

a) Definirea și actualizarea competențelor pentru recalificarea lucrătorilor și a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și a șomerilor înregistrați în evidența AJOFM, în raport cu procesul de transformare economică, în colaborare cu partenerii economico-sociali, precum și dezvoltarea unor noi segmente/funcționalități ale mecanismului de actualizare permanentă a bazelor de date cu persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă și a șomerilor și, după caz, a persoanelor afectate de procesul de transformare, în contextul procesului de tranziție și a grupului țintă, în special a categoriilor prioritizate.

b) Activități de furnizare de servicii specializate pentru creșterea șanselor de ocupare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, respectiv: informare și consiliere profesională; servicii de acompaniere socio-profesională pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, cu accent pe categoria persoanelor cu dificultăți de ocupare („greu ocupabil” și „foarte greu ocupabil”), precum și pentru tineri; medierea muncii; completarea veniturilor salariale ale angajaților; stimularea mobilității forței de muncă, ca de exemplu prime de încadrare și de instalare. Activitatea este adresată tuturor categoriilor de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, înregistrate la AJOFM, dar în special persoanelor direct afectate de procesul de tranziție, tinerilor cu vârsta de până la 29 de ani, persoanelor cu vârsta de peste 55 de ani și femeilor.

c) Activități de stimulare a angajatorilor pentru integrarea pe piața forței de muncă a șomerilor, prin subvenționarea locurilor de muncă pentru încadrarea persoanelor înregistrate la SPO în căutarea unui loc de muncă, prin derularea unor programe de stagiu/de ucenicie, respectiv: stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă, pe perioadă nedeterminată, a absolvenților/șomerilor în vârstă de peste 45 de ani/șomerilor care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale/șomerilor de lungă durată/tinerilor NEET, persoanelor cu handicap; derularea unor programe de stagii pentru absolvenții de învățământ superior;  derularea unor programe de formare profesională realizată la locul de muncă în stimularea angajatorilor care au sub 100 de angajați, cu accent pe angajatori care încadrează în muncă persoane cu handicap.

d) Activități de sprijin pentru participarea la programele de FPC (Formare Profesională Continuă) prin măsuri integrate și flexibile, cum ar fi: organizarea și derularea de programe de formare profesională a adulților prin cursuri de inițiere, calificare, recalificare, perfecționare sau specializare, cu prioritate în domeniile menționate mai jos și în raport cu rezultatul evaluării regionale realizate împreună cu partenerii socio-economici. Pentru județul Hunedoara, FPC implică producție de energie nouă și curată, construcții, producție, servicii (Prioritatea 2). Aceste măsuri trebuie să fie însoțite de servicii de asistență și măsuri de incluziune activă pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, prioritare fiind nevoile persoanelor cu pregătire medie sau de bază pentru care ocuparea locurilor de muncă este mai dificilă. Indiferent de nivelul de formare și de domeniu, fiecare pachet de formare acordat va conține un subcapitol/secțiune destinată economiei circulare și economiei „verzi”, inclusiv oportunități de angajare evidențiate/existente în aceste domenii.

e) Activități de training pentru personalul AJOFM implicat în proiect referitor la tranziția forței de muncă în contextul PTJ, inclusiv, acolo unde este cazul, opțional identificarea de standarde ocupaționale și realizarea de propuneri în acest sens.

f) Activități de evaluare și certificare a competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale, respectiv non-formale și/sau informale.

g) Activități de consultanță și asistență pentru începerea unei activități independente sau pentru inițierea unei afaceri, cu accent, acolo unde sunt cerințe exprimate și/sau, după caz, identificate în procesul de identificare desfășurat în cadrul activității menționate la litera a) din această secțiune, pentru antreprenoriatul feminin.

h) Activități legate de pregătirea timpurie a serviciilor publice de ocupare pentru a face față unui număr mare de persoane greu angajabile, într-un moment avansat al carierei și având competențe netransferabile sau dificil de transferat într-o economie cu emisii reduse.

i) Activități legate de sprijinirea capacității parteneriatului, a echipei de implementare a proiectului, inclusiv prin achiziția de servicii necesare derulării activităților proiectului și/sau achiziția de dotări necesare în acest sens și asigurarea coordonării metodologice de către ANOFM.

Mai multe detalii despre apel, precum și ghidul solicitantului pot fi regăsite aici.

Facts: Impactul potențial al tranziției verzi asupra ocupării forței de muncă este o preocupare majoră a Uniunii Europene și a europenilor, iar oamenii se tem de pierderi semnificative de locuri de muncă din această cauză. Pentru a preveni un astfel de scenariu, este esențial să se creeze locuri de muncă verzi. Un loc de muncă verde poate fi definit ca un loc de muncă într-un sector care este atât mai competitiv, cât și mai sustenabil decât media UE. În plus, locurile de muncă verzi contribuie la conservarea sau restaurarea mediului. Pe lângă limitarea emisiilor, acestea îmbunătățesc eficiența energetică și a materiilor prime, reduc la minimum deșeurile și poluarea și sprijină adaptarea la schimbările climatice. De asemenea, ele oferă bunuri sau servicii care beneficiază mediului sau contribuie la procese de producție mai prietenoase cu mediul.

În 2019, 17% din locurile de muncă din UE erau definite ca „verzi”, deși ponderea a scăzut în anii următori din cauza pierderilor de locuri de muncă provocate de pandemia de COVID-19. În plus, situația privind crearea locurilor de muncă verzi este variată, cu disparități regionale semnificative în cadrul UE.

Compartimentul investitori, relații externe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.