În ultimii 15 ani, Enterprise Europe Network („Rețeaua”) a apărut ca un sprijin central pentru IMM-urile ambițioase care doresc să inoveze și să se dezvolte în cadrul pieței unice, și nu numai, prin:
- Îndrumarea acestora către informațiile de care au nevoie pe piața unică, inclusiv prin activități generale de sensibilizare;
- Oferind o suită tot mai mare de servicii de consiliere adaptate nevoilor individuale ale fiecărei companii în călătoria sa de creștere, inclusiv instruire personalizată, pe teme precum:
- accesarea de finanțare și finanțare;
- extinderea pe noi piețe și în special pe piața unică a UE;
- efectuarea de cercetare și inovare;
- devenind mai durabil din punct de vedere ecologic, social și economic;
- valorificarea potențialului digital și al altor tehnologii noi;
- devenirea mai rezistentă la șocuri și evoluții viitoare;
- extindere;
- perfecţionarea, recalificarea, identificarea nevoilor de competenţe.
Ajutându-i să găsească parteneri comerciali, de cercetare și dezvoltare și de investiții
Acesta a fost construit pe o serie de elemente:
- că serviciile de rețea sunt gratuite pentru clienții rețelei și de înaltă calitate în întreaga UE;
- Membrii rețelei se bazează pe structurile existente de sprijin pentru afaceri locale, regionale și naționale și sunt strâns integrați cu acestea;
- Că au o dimensiune europeană și oferă clienților valoare adăugată UE;
- Că se concentrează pe nevoile individuale ale IMM-urilor individuale și sprijină IMM-ul client pe tot parcursul călătoriei sale de creștere;
- Că combină cunoștințele și expertiza unui număr de parteneri printr-o abordare de sprijin „hub and spoke”.
Scopul rețelei Enterprise Europe Network este de a ajuta IMM-urile europene să inoveze, să crească și să se extindă pe piața unică și nu numai. Rețeaua este construită pe o abordare centrată pe client . Aceasta înseamnă proiectarea serviciilor din perspectiva clientului, unde un punct focal este identificarea nevoilor și urmărirea clientului individual. Această abordare își propune să creeze experiență pozitivă pentru companii prin maximizarea calității, construirea de relații și atingerea unui succes concret pentru IMM-uri în ceea ce privește impactul.
Rețeaua este formată din organizații cu o experiență dovedită în furnizarea de servicii de sprijin pentru afaceri IMM-urilor, cum ar fi, de exemplu, camere de comerț, meșteșuguri sau industrie, agenții de inovare, agenții de dezvoltare regională, agenții de promovare a comerțului, universități, cercetare și/sau transfer de tehnologie. organizații și alte organizații cu experiență relevantă.
Succesul și calitatea serviciilor rețelei depind în mare măsură de abilitățile și capacitățile partenerilor rețelei. Aceștia trebuie să aibă competențele organizaționale și personalul calificat corespunzător pentru a furniza serviciile Rețelei la nivel local și în colaborare cu părțile interesate locale, acolo unde este necesar.
Expertiza de bază pe care fiecare consorțiu de rețea ar trebui să o demonstreze pentru a asigura sprijin eficient pentru IMM-uri, așa cum este descris în cerere, include:
- Facilitarea internaționalizării IMM-urilor, în cadrul pieței unice și/sau în țările terțe, în special prin dezvoltarea de servicii de consiliere privind accesul la piață și de potrivire;
- Sprijin pentru piața unică, inclusiv servicii de consiliere adaptate nevoilor individuale ale IMM-urilor pentru a le ajuta să îndeplinească cerințele de reglementare și să depășească obstacolele din piața unică [1]și feedback din partea IMM-urilor cu privire la funcționarea pieței unice;
- Sprijin pentru inovare pentru IMM-uri , inclusiv furnizarea de servicii de consolidare a capacității de inovare și sprijin pentru managementul inovației, furnizarea de expertiză tehnologică și servicii de transfer de tehnologie, facilitarea accesului la sau gestionarea schemelor naționale/regionale de sprijin pentru inovare.
- Consiliere privind accesul la finanțare și finanțare , inclusiv sprijinirea IMM-urilor să acceseze UEbprograme de sprijin finanțate (de exemplu, Orizont Europa, acolo unde este relevant în cooperare cu punctele naționale de contact (NCP), programe FEDR în cooperare cu autoritățile de managemen organismelebintermediare, InvestEU, Ueb Fondul de inovare), creșterea gradului de conștientizare cu privire la instrumentele financiare ale UE și consilierea IMM-urilor cu privire la alte surse publice sau private de finanțare relevante pentru nevoile lor și modul de pregătire pentru căutarea finanțării de la investitori și intermediari financiari;
- Servicii care sprijină sustenabilitatea IMM-urilor, inclusiv sfaturi despre cum să-și transforme modelele de afaceri pentru a profita de avantajele economiei circulare, eficienței energetice și eficienței resurselor, precum și sfaturi despre cum să-și îmbunătățească performanța socială, luând în considerare aspecte precum genul egalitatea și respectarea drepturilor omului de-a lungul lanțului lor valoric.
- Servicii de sprijinire a digitalizării IMM-urilor, inclusiv consiliere cu privire la modul de integrare a tehnologiilor digitale în modelele lor de afaceri pentru a le îmbunătăți eficiența (cum ar fi instrumente de inteligență artificială, internetul obiectelor, comerțul electronic, 5G, calculul cuantic etc.).
- Servicii concepute pentru a spori reziliența modelelor de afaceri ale IMM-urilor, inclusiv sfaturi privind modul de a anticipa și de a se pregăti pentru întreruperi în lanțul lor valoric.
- Servicii destinate perfecționării și recalificării IMM-urilor în domeniile acoperite de rețea.
Rețeaua este concepută ca ramură europeană de sprijin pentru afaceri și inovare disponibilă la nivel național și regional. Prin urmare, serviciile de rețea trebuie să fie încorporate în ecosistemul național, regional și local de sprijin pentru afaceri. Asigurarea coerenței activităților rețelei și a integrării lor fără întreruperi în mediul regional este o prioritate și o problemă strategică pentru toate consorțiile. Aceasta include, de asemenea, cooperarea cu alte rețele UE prezente în regiunea lor, care oferă servicii sau activități de informare care vizează IMM-urile.
Pentru a rezolva acest lucru, consorțiile de rețea ar trebui:
- Evitați dublarea și căutați complementarități și sinergii cu serviciile și acțiunile existente care sprijină IMM-urile din ecosistemul regional sau național, inclusiv acțiuni și inițiative susținute de alte părți ale propriei organizații gazdă;
- Poziționați rețeaua și membrii săi printr-o strategie de comunicare aprofundată (a se vedea secțiunea 2.4.2), oferind valoare adăugată cu dimensiune europeană IMM-urilor în mediul de sprijin regional;
- Identificați și furnizați servicii cu valoare adăugată cu o dimensiune europeană care se încadrează în și completează ecosistemul regional existent de sprijin pentru afaceri și inovație și contribuie la calitatea acestuia. Aceasta ar trebui să includă și transferul sistematic de bune practici dezvoltate la nivel european către părțile interesate din regiunile acoperite de consorții;
- Planificați întâlniri regulate ale părților interesate pentru a oferi actualizări cu privire la problemele actuale legate de UE, inițiativele și serviciile Comisiei;
- Comunicați și coordonați eficient la nivel regional, contribuind activ la inițiative și strategii regionale și macroregionale, cum ar fi strategiile de specializare inteligentă.
Părțile interesate regionale relevante ar putea include actori precum:
- Autorități locale/regionale/naționale, agenții de dezvoltare regională, hub-uri regionale de inovare, asociații, organizații reprezentative ale IMM-urilor, alianțe industriale;
- Huburi de inovare digitală, centre de economie circulară, agenții de inovare, centre de afaceri și de incubație, universități, centre de cunoaștere, clustere, agenții de mediu, incubatoare de inovare socială și actori sociali;
- Organizații care promovează comerțul și investițiile străine directe (cum ar fi organizațiile de promovare a comerțului), camerele de comerț și industrie care nu sunt implicate în Rețea;
- Intermediari financiari și furnizori de sprijin pentru accesul la finanțare;
- Organisme care oferă consiliere cu privire la aspecte, cum ar fi certificarea, drepturile de proprietate intelectuală, accesul la finanțare, internaționalizarea, eficiența energetică și a resurselor;
- Orice alți furnizori de servicii de asistență relevanți.
Activități care pot fi finanțate
Toate consorțiile trebuie să desfășoare următoarele patru tipuri de activități (plus managementul proiectelor) și să le descrie în propunerile lor:
- Activitatea 1: Furnizarea de servicii cu valoare adăugată clienților
- Activitatea 2: Promovarea Rețelei și a comunicării
- Activitatea 3: Dezvoltarea rețelei și consolidarea capacităților
- Activitatea 4: Coordonarea rețelei și managementul calității
- Activitatea 5: Managementul proiectului (inclusiv coordonarea consorțiului)
Aceste cinci tipuri de activități sunt obligatorii – combinația de expertiză, abilități și poziționare a tuturor partenerilor rețelei într-un consorțiu trebuie să garanteze că întreaga gamă de activități este furnizată în regiunea acoperită de propunere.
Toate propunerile trebuie să includă cinci pachete de lucru, câte unul pentru fiecare dintre activitățile enumerate mai sus. Partenerii individuali dintr-un consorțiu nu sunt obligați să desfășoare toate tipurile de activități. Cu toate acestea, toți ar trebui să fie capabili să ofere servicii de rețea de prim nivel Toate serviciile de rețea trebuie furnizate gratuit companiilor client. Cu toate acestea, se pot percepe taxe de înregistrare pentru evenimente, seminarii și ateliere. Cheltuielile de călătorie și cazare suportate de clienți nu sunt eligibile în cadrul acestei acțiuni.
Activitate | Pondere |
Activitatea 1: Furnizarea de servicii cu valoare adăugată clienților | Minim 65% din totalul FTE |
Activitatea 2: Promovarea Rețelei și a comunicării | Între 15% și 17% din totalul FTE |
Activitatea 3: Dezvoltarea rețelei și consolidarea capacităților | Maxim 8% din totalul FTE |
Activitatea 4: Coordonarea rețelei și managementul calității | Sumă forfetară: până la 10% din costul personalului bugetat al consorțiului pentru celelalte activități ale proiectului |
Activitatea 5: Managementul proiectului (inclusiv coordonarea consorțiului) | Maxim 5% din totalul FTE |
Ghidul de finanțare atașat detaliază concret despre fiecare activitate!
Rezultate asteptate
Se așteaptă ca Rețeaua să obțină următoarele rezultate:
- IMM-urile client ale Rețelei care exportă în cadrul pieței unice și în afara UE;
- IMM-urile client ale rețelei cu ambiții internaționale creează legături cu alte entități din întreaga Europă și nu numai pentru cooperare comercială transfrontalieră, transfer de tehnologie și cunoștințe și parteneriate de tehnologie și inovare;
- IMM-urile cliente relevante ale rețelei își măresc înțelegerea provocărilor și oportunităților de durabilitate și îmbunătățesc sustenabilitatea proceselor lor de afaceri;
- IMM-urile clienți relevanți ai Rețelei adoptă soluții digitale pentru a îmbunătăți procesele de afaceri și pentru a dezvolta noi oportunități de afaceri;
- IMM-urile client ale Rețelei care participă la programe de finanțare UE;
- O mai bună înțelegere de către IMM-urile clienți a Rețelei legislației UE și a oportunităților oferite de programele de finanțare ale UE;
- IMM-urile clienți relevanți ai rețelei adoptă modele și strategii de afaceri rezistente pentru viitor și devin mai bine pregătite pentru a reacționa la crizele și provocările viitoare;
- IMM-urile Cliente ale Rețelei își îmbunătățesc cota de piață, cresc cifra de afaceri, optimizează costuri sau realizează economii în activități internaționale, creează sau mențin locuri de muncă, îmbunătățește calitatea produselor, serviciilor sau proceselor, introducând inovații de produse sau servicii;
- O mai bună vizibilitate a Rețelei la nivel european/național/regional prin promovarea poveștilor de succes;
- O mai bună înțelegere de către IMM-urile clienți a rețelei a importanței furnizării de feedback cu privire la legislația UE relevantă pentru activitățile lor de afaceri.
Termenele limită
Orarul și termenele limită (indicative) | ||
Deschiderea apelului | aprilie 2024 | |
Termenul limită de depunere | Prima dată limită | A doua dată limită |
19 septembrie 2024 17:00 CET (Bruxelles) | 04 februarie 2025 17:00 CET (Bruxelles) | |
Evaluare | septembrie – noiembrie 2024 | februarie 2025 – aprilie 2025 |
Informații despre rezultatele evaluării | Sfârșit noiembrie / decembrie 2024 | Sfârșit aprilie 2025 |
Semnătura GA | ianuarie 2025 – martie 2025 | aprilie – iunie 2025 |
Bugetul disponibil
Bugetul indicativ al apelului este de 182 500 000 EUR . Acest buget poate fi majorat cu maximum 20%.
România | 5.621.480,00 € | |
Argeș, București-Ilfov, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman | 25% | |
Alba, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, Cluj, Covasna, Harghita, Maramureș, Mureș, Salaj, Satu Mare, Sibiu | 25% | |
Bacău, Buzău, Botoșani, Brăila, Constanța, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vrancea | 28,5% | |
Arad, Caraș-Severin, Dolj, Gorj, Hunedoara, Mehedinți, Olt, Timiș, Vâlcea | 21,5% |
Componența consorțiului
Consorțiile ar trebui să fie compuse din combinația adecvată de entități („organizații gazdă”, așa cum este descris în secțiunea 2.3.4 a Ghidului) pentru a asigura furnizarea întregii game de servicii de rețea în zona geografică desemnată.
O listă orientativă și neexhaustivă a organizațiilor gazdă pentru rețea include:
- Organizații de sprijinire a IMM-urilor: asociații sectoriale și industriale, agenții de export, camere de comerț, camere de meserii, companii de transfer de tehnologie, incubatoare de afaceri, clustere;
- Organizații cu experiență dovedită în eficiența resurselor și servicii de suport pentru circularitate;
- Organizații de promovare a comerțului (TPO);
- Organizații de afaceri și organizații reprezentative ale IMM-urilor;
- Agenții de dezvoltare regională;
- Agenții de inovare;
- Organizații sau fundații de cercetare;
- (Unitățile de sprijin pentru afaceri ale) instituțiilor de învățământ superior.
- Criterii de atribuire
Criteriile de atribuire pentru acest apel sunt următoarele:
- Relevanță: claritatea și coerența proiectului, obiectivelor și planificării; măsura în care se potrivesc cu temele și prioritățile și obiectivele apelului; contribuția la contextul strategic și legislativ al UE; dimensiune europeană/transnațională; impact/interes pentru un număr de țări (UE sau țări eligibile din afara UE); posibilitatea de a utiliza rezultatele în alte țări; potențial de dezvoltare a încrederii reciproce/cooperării transfrontaliere ( 30 de puncte )
- Calitate:
- Proiectare și implementare: calitate tehnică; legături logice între problemele identificate, nevoile și soluțiile propuse (conceptul de cadru logic); metodologia de implementare a proiectului (concept și metodologie, management, proceduri, calendar, riscuri și managementul riscurilor, monitorizare și evaluare); fezabilitatea proiectului în intervalul de timp propus; rentabilitate (buget suficient/adecvat pentru implementarea corectă; cel mai bun raport calitate/preț) ( 30 de puncte )
- Echipa de proiect și aranjamente de cooperare: calitatea consorțiului și a echipelor de proiect; proceduri adecvate și mecanisme de rezolvare a problemelor pentru cooperarea în cadrul echipelor de proiect și consorțiului ( 30 de puncte )
- Impact: ambiția și impactul așteptat pe termen lung al rezultatelor asupra grupurilor țintă/publicului larg; strategie de diseminare adecvată pentru asigurarea durabilității și a impactului pe termen lung; sustenabilitatea rezultatelor după încheierea finanțării UE ( 10 puncte ).
Criterii de atribuire | Scorul minim de trecere | Maxim
Scor |
Relevanţă | 16 | 30 |
Calitate — Proiectarea și implementarea proiectului | 16 | 30 |
Calitate — Echipa de proiect și aranjamente de cooperare | 16 | 30 |
Impact | 6 | 10 |
Scoruri generale (de trecere). | 70 | 100 |
Documentul de informare aferent apelului de selecție poate fi descărcat aici.
Compartiment investitori, relații externe